Blog główny

poniedziałek, 17 kwietnia 2017

Wielkanocne wino z owoców pigwowca

Na samym początku Najlepsza z Żon chciała owoce pigwowców, które obrodziły nam zeszłego roku bardzo obficie zaprawić z cukrem. Ale wszystkie - jak jeden! - słoiczki zaczęły pod pokrywkami muszować. Wrzuciliśmy więc to wszystko do kamionu w tej intencji, żeby zrobić pigwowy ocet.

Ale zamiast octu wyszło szlachetne barwą i godnym szczepu Chardonnay, klasycznie wytrawnym smakiem złoto - zielonkawe wino, prawdziwa ozdoba wielkanocnego stołu...


Lekko muszujące. Widać po bąbelkach w szyjce butelki - jak by się kto pytał. Dawno nie byłem tak szczęśliwy z powodu wina! Po prostu - wiosna na podniebieniu..!

Jak stwierdził ojciec Najlepszej z Żon: i tej działalności się trzymaj, córeczko..!

Ponieważ to kolejny raz, jak zamiast octu wyszło wino - śmiejemy się, że jeszcze deczko, a strach będzie Magdę posłać zatankować samochód. Silnik się zatrze. Skoro wszystko, czego się dotknie, zmienia się w wino..?

1 komentarz:

  1. Też od lat kilku robię wino z pigwowca. Pycha. I podejrzewam (choć nie znalazłem potwierdzenia w necie), że pełne witaminy C i to tej najcenniejszej, lewoskrętnej/bo przecież naturalnej. Najpierw zaprawiałem drożdżami winiarskimi, a w tym roku dałem sobie z nimi spokój i poprzestałem na drożdżach dzikich, łudząc się zresztą niesłusznie, iż wino "wyjdzie" słabe. Wyniki są jednak niejednoznaczne: jedna partia wyszła słaba, ale inna, przetrzymana kilka miesięcy w piwnicy, fermentuje nadal i wygląda na to, że słaba nie będzie.
    Produkt (owoc) bardzo wydajny - z jednego kilograma można zrobić wiele litrów bardzo esencjonalnego wina. W tym roku, widząc że nie ma szans na przefermentowanie całego nastawu, w końcu odlałem "płyn", a z owoców zrobiłem konfiturę (trochę gorsza, ale też niezła). Podejrzewam, że z mojego jednego krzaka (już kilkunastoletniego, lecz nieco zacienionego) mógłbym niezły baniak wina uzyskać. Chyba wytnę większość tych badziewnych winorośli i przerzucę się na "pigwę".
    Pozdrawiam. Zdzisław

    OdpowiedzUsuń